Sko deg på islendingenes casinoaktige økonomi. Gjør et bilkupp på den fallerte bobleøya!
Tekst: Arne D. Skalmeraas Publisert: 02.03.2009
Liker du denne saken?
De økonomiske krisetider har som kjent truffet sagaøya Island midt i mellomgulvet. Landet vi forbinder med mørke netter og lyse jenter representerer har også Vest-Europas mest mest berg- og dalbanepregede økonomi.
I noen år har islandske forretningsmenn har herjet som vikinger over hele Europa og etablerte banker, kjøpte andre lands nasjonale stoltheter og drukket opp champagnen vår.
Nå er øya som i 2007 ble kåret til verdens beste land å bo i skipbrudden og synkeferdig. Cristal champagne til 10 000 kroner flasken er byttet ut med mjød.
Og sammen med champagnen ryker selvsagt også luksusbilene. Tvangssalg av rådyre doninger står i kø - og gjør at Island nå er mulighetenes marked for oss som ikke er like dårlig stilt.
Den islandske kronen er halvert på noen måneder - noe som betyr at det som var en luksusbil til 500 000 i fjor sommer, nå bare koster 250 000 for en utlending.
På en av Islands største sider for bruktbiler - bilasolur.is - ligger utallige rådyre doninger som ingen på Island har råd til å kjøpe. Blant annet finner vi ikke mindre enn 240 stk Porsche Cayenne til salgs (klikk på det norske flagget for norsk språk).
Det betyr at det på Island er har en stk. Cayenne pr. 1000 innbygger for salg! Merk deg at dette er biler som nye koster godt over to millioner. I utgangspunkte har bilprisene i Norge og Island vært omtrent like.
Til sammenligning viser Finn.no at vi her på oljeberget bare har en stk Cayenne pr. 100 000 landsmann til salgs. Dette sier vel noe om at ting virkelig har gått over styr på vulkanøya.
Drøm deg derfor avsted i et enormt tvangssalg av luksusbiler til "gi bort-priser".
Blant annet kan du få en Porsche Cayenne 2003-modell for rundt 250 000 norske kroner - en tredjedel av hva du vanligvis må ut med her i landet. Andre glis i lignende prisklasse er for eksempel en 2004 Hummer H2, en 2005 BMW 325 XI og en 2004 Audi S4.
Hva det tilslutt vil koste deg å få norske skilt på ett av disse glisene, er riktignok et komplisert regnestykke. Hva slags valutakurs du faktisk får, et springende punkt. I tillegg må du regne med hva det vil koste å frakte bilen til Norge, samt norske avgifter. Dessuten vil det ha en del å si om du får trukket fra den utenlandske momsen.
Dine Penger har laget en god oversikt over dette som kan hjelpe deg å regne ut prisen på den bilen du kunne tenke deg å dra damer med til våren: Les mer her.
I mange tilfeller vil du utvilsomt kunne gjøre et godt kjøp, uansett norske avgifter og dårlig kurs.
Hvis du likevel skulle ende med bomtur, kan du jo sparke en fallert finansjapp i leggen ved å blafre med dine ubrukte tusenlapper ovenfor noen av øyas skjønnheter. Ta dog en titt på denne opplysningsvideoen først: