Anniken er naken nyttårsbabe

Se de usensurerte bildene av ...

Les hele saken

Kristin er Norges beste stripper

Kristin Chantelle Hermansen (26) fra ...

Les hele saken

Se mer av Silje (20) fra Son

De helt usensurerte bildene fra ...

Les hele saken

Naken russebabe sjokkerte turgåere

Joggerne fikk lange øyne da ...

Les hele saken

Se mer av Amanda fra Trondheim

Sjekk de usensurerte bildene av ...

Les hele saken

Tren deg smart

Ti triks som gir hjernen din six-pack.

Liker du denne saken?

Akkurat som resten av kroppen din, kan også hjernen trenes opp til å bli større og smartere enn hva den er i dag.

Nettstedet Brainz.org har kommet med en liste over aktiviteter som faktisk gjør deg til en gluping - noe du tydeligvis har behov for ettersom du leser den artikkelen her.

1. Surf på nettet!
Yes! Du blir faktisk smartere av å surfe på webben. Så nå trenger du ikke lenger å føle at du har kastet bort timer fordi du plutselig ble sittende fast på Youtube. En fersk undersøkelse fra The University of California Los Angeles konkluderte med at nettsurfing stimulerte områdene i hjernen som brukes til å ta avgjørelser og reflektering. Faktisk så var hjerneaktiviteten høyere enn hvis man leste en bok.

2. Drikk vann!
Alle vet jo at vann er sunt, og det får også hodet ditt til å fungere. Istedenfor å hive innpå kaffe - som faktisk tørker ut kroppen - bør du vurdere å ta et glass vann. Det er dessuten gratis.

3. Bryt ut av rutinene!
Folk reagerer forskjellig på stimulering av sansene, men både farger, lukt og lyd øker hjerneaktiviteten din og kan få deg mer fokusert. Noen bruker musikk, andre trenger nye farger rundt seg, mens luktesansen kan stimuleres med alt fra aromaterapi til grønnsåpe. Det viktigste er å bryte ut av kjedelige rutiner, og la sansene få en liten boost av nye oppdagelser. For noen kan det være nok å skifte fargen på bokstavene i Word. Andre måter å komme seg ut av rutinene på er rett og slett å lære seg noe nytt. Hva med jevnlig å overraske dama med en ny matrett?

4. Tenk positivt!
Alle maser om at man skal tenke positivt, men ja - det funker! Hjernen arbeider dårlig hvis du er stresset eller går og gnager på hverdagsproblemer. Slikt stress fører som regel også til at hukommelsen svikter. Øv deg på avslappningsteknikker, ta et bad, en massasje eller rett og slett bruk mer tid på de tingene som gjør deg glad.

5. Spill spill!
Kryssord og puslespill er jo en hyppig fritidsaktivitet på gamlehjem, og ikke uten grunn. Slike aktiviteter både utvikler og reparerer hukommelsen din. Du trenger ikke engang å være flink, det viktigste er at hjernen din forsøker å finne svaret, ikke at du faktisk klarer det. Best er nok de strategiske spillene, som sjakk, eller risk. Til og med BlackJack funker nok fint om du prøver å spille med system.

6. Få på deg joggesko!
Dette er ikke bare bra for brystkassa eller biceps å ta seg en joggetur eller en økt i helestudio. Når du trener, øker du blodsirkulasjonen, som igjen gir mer oksygen til hjernen. Endel yogacøvelser er også beregnet for å nettopp øke sirkulasjonen direkte til hodet. Hvorfor tror du ellers de sitter på hodet?

7. Spis riktig!
Joda, Grandis-Jenny er søt, men du blir likevel dum av å spise frossenpizza. Hodet ditt trenger mineraler, proteiner og vitaminer for å fungere. Det er også viktig å få i seg urter. Spesielt asiatisk medisin, for eksempel ginseng. Dette er med på å redusere blant annet stressfaktorene oppi hodet ditt. Alt har sin funksjon for å få hjernen til å utvikle seg og fokusere. Mas om dette har du sikkert hørt siden barnehagen, så det vet du jo. Spørsmålet er vel om du er smart nok til å endre kosthold.

8. Ta tranen din!
Ja, det er en grunn til at du hører så mye mas om Omega 3. Så hvis du ikke klarer å stoppe å spise Grandis hver dag, kan du jo prøve å kompensere med litt tran.

9. Ta deg en middagslur!
Søvn er noe av det viktigste hjernen din trenger for å fungere effektivt. Mengden er individuell, men når du er trøtt, fungerer rett og slett ikke hodet ditt. En middagslur trenger du altså ikke ha dårlig samvittighet for, dette er kanskje nettopp det du trenger for å være smart resten av dagen. Hvis du sliter med å sove på kveldstid så kan det være lurt å lese en bok, men det bør være skjønnlitterært. Faglitteratur trigger som regel helt andre deler av hodet ditt, og kan gjøre deg mer våken.

10. Ha sex!
Jepp, det funker til dette også! Ikke nok med at du øker blodsirkulasjonen slik at hjernen får økt tilgang til oksygen. Men du frigir også hormoner som har en direkte positiv effekt på hjerneaktiviteten din. Så hvis du ikke klarer å forholde deg til de andre ni punktene, så kan du jo prøve dette som et ok sjekketriks!

Liker du denne saken?

MEST LEST

SISTE SAKER

17. desember

Ann Kristin Fredriksen (23) er ...

Les hele saken

Linda fra Notodden ble Årets Babe

Den råeste baben i landet ...

Les hele saken

Flyver tok isbøtta i en loop

Den ultimate ice bucket challenge.

Les hele saken

9. desember

Hun er kåret til Skandinavias ...

Les hele saken

Miss Glamour of Scandinavia - S.I.N. Bergen

Rakel Mari Krossøy Klinge (20) ...

Les hele saken

Puss puss - så får du sex!

Du dropper aldri tannpussen etter ...

Les hele saken

Anette: Fifty Shades er for kjedelig!

UKENS BABE: Anette Linnea Vagle ...

Les hele saken

UKENS VIP: Anette fra Ålgård

Gå ikke glipp av Anette ...

Les hele saken

UKENS VIP: Anette fra Ålgård

Gå ikke glipp av Anette ...

Les hele saken

Ukens VIP: Michelle fra Jørpeland

Michelle Fjermestad (19) elsker badboys ...

Les hele saken

DIRTY GIRL: Lydia (18) fra Stavanger

Nydelige og usjenerte Lydia Merete ...

Les hele saken

VIP: Silje fra Horten

Silje Henriksen (23) er et ...

Les hele saken

UKENS VIP: Anette fra Ålgård

Gå ikke glipp av Anette ...

Les hele saken

Ukens VIP: Michelle fra Jørpeland

Michelle Fjermestad (19) elsker badboys ...

Les hele saken

DIRTY GIRL: Lydia (18) fra Stavanger

Nydelige og usjenerte Lydia Merete ...

Les hele saken

VIP: Silje fra Horten

Silje Henriksen (23) er et ...

Les hele saken