
Vi i Omag og de fleste av våre lesere syns jo at ingenting er vakrere enn en naken kropp. Men langtfra alle er enige med oss, og går gjerne hardt til verks med loven i hånd mot for eksempel sexy reklamekampanjer.
Motedesigneren Tom Ford er blant dem som elsker å provosere med kropp og sex i sine annonser, og har blitt hardt rammet av sensuren. Blant annet skapte han voldsom furore 2007 da han lanserte sin første herreparfyme og plasserte flasken på kroppen til en naken kvinne i annnonsene.
Bildene ble tatt av den berømte nakenfotografen Terry Richardson. Annonsene ble tilslutt trukket på grunn av alt bråket, men reklameeffekten var utvilsomt oppnådd uansett.
Tom Ford har også stått bak mange av de provoserende kampanjene til motehuset Gucci, blant annet med supermodellen Carmen Kass som drar ned trusa og viser sin barberte G på musa.
I mer hjemmelige trakter har annonsene til den danske undertøyprodusenten JBS flere ganger blitt forbudt i Norge på grunn av sitt seksuelle innhold, blant annet med en halvnaken sykepleier i herrebokser.
Men ikke alle sure moralister får medhold. For noen år siden ble Ikea anmeldt av både Kvinnefronten, Kristelig Folkepartis Kvinner og Krisesentersekretariatet da de brukte rumpebilder i en annonsekampanje. Men de fikk for en gangs skyld ikke noe medfølelse hos Forbrukerombudet. - Sofareklamen er verken er støtende, nedsettende eller utnytter menneskekroppen på en spekulativ måte, skrev ombudet i et brev til møbelgiganten.
Se rumpeannonsene til IKEA her.Boligselskapet OBOS fikk mye kjeft av likestillingsombudet for en annonsekampanje i 2002, der de brukte bilde av en barmfager kvinne til teksten "Attraktiv og velholdt - med bl.a. nye balkonger og enkel adkomst". Men annonsen ble ikke forbudt.
Se OBOS sin puppulære annonse her.