FORTERE: I Norge øker vi hastigheten til 100 km/t, i Danmark og Italia til 130 og 150.
Alltid et langt skritt bak
Norske politikere er stolte av at de har satt opp hastigheten på motorveiene til 100 km/t. Men i resten av Europa settes hastighetene opp mye mer.
Tekst: Arne D. Skalmeraas
Publisert: 10.02.2002
TIPS OSS!
I fjor høst gikk den maksimalt lovlige hastigheten på norske motorveier opp til 100 km/t. Strekningen mellom Oslo og Gardermoen har nå fått denne fartsgrensen, og i løpet av noen måneder vil det samme skje med den nye E 18 i Vestfold.
150 i Danmark
Allikevel kryper vi ikke innpå hastighestreglene til våre naboland og resten av Europa. I Danmark vurderer nå et trafikksikkerhetsråd fartsgrensene, og selv de mest forsiktige støtter en økning av hastighetene til 130 km/t.
Ikke flere ulykker
Hastigheten foreslås økt på strekninger utenfor tettbygd strøk, der veistandarden er høy.
- Dette vil ikke føre til flere trafikkulykker, tror det danske trafikksikkerhetsrådet.
Enda fortere i Italia
I Italia går politikerne enda lengre. Nylig vedtok den italienske regjeringen at fartsgrensene heretter skal være avhengig av standarden på veien, og at den på de fleste motorveiene skal øke fra 130 til 150 km/t.
Bevist
Både strekningen Oslo-Gardermoen og Drammen-Holmestrand er eksempler på at de danske og italienske myndighetene har rett.
På den nye E 18 mellom Drammen og Holmestrand har det ikke skjedd noen alvorlige ulykker siden åpningen i fjor høst, til tross for at politiet forteller at mange holder en fart på 140-150 km/t på denne veistrekningen.
Mellom Oslo og Gardermoen har det ikke skjedd noen alvorlige ulykker siden åpningen av flyplassen for flere år siden.
Liker du denne saken?