OVERKOMMELIG LUKSUS: Nye Volkswagen Passat bygger mye på systemet fra luksusbilen Phaeton, men har en helt overkommelig pris.
Luksusbil for fattigmann
Om få uker blir sjette generasjon av Volkswagen Passat avduket. Bilder og tekniske spesifikasjoner tyder på at dette blir en stilig luksusbil for folk flest.
Se bildene her!
Tekst: Arne D. Skalmeraas
Publisert: 15.01.2005
TIPS OSS!
KLIKK HER FOR Å SE FLERE BILDER (7 BILDER)
Nye Volkswagen Passat vises frem for pressen første gang i februar og lanseres i Europa i mars.
Bildene og informasjonen som bilkonsernet allerede har offentliggjort, viser at dette blir en stilig luksusbil til en overkommelig pris.
Ifølge en pressemelding fra den norske importøren kommer Passat nå til å bli Volkswagens nye ansikt utad. For mange kan nok den nye modellen bli et godt og rimelig alternativ til Audi A6, som den har mye til felles med.

Nye Volkswagen Passat er 6,2 cm lengre og 7,4 cm bredere enn sin forgjenger. Bagasjerommet har en kapasitet på maks. 565 liter, som er en økning på 90 liter.
Samtidig kan den innvendige plassen sammenlignes med Volkswagens luksusmodell – Phaeton. Interiøret er sporty og elegant med vekt på funksjonalitet og ergonomisk design.
Utstyrsnivået er i en klasse for seg: Motoren startes elektronisk ved hjelp av en bryter. Håndbrekket er også blitt elektronisk, noe som blant annet gjør det lettere å foreta bakkestarter.
Nye Passat har også en funksjon som gjør at bilden – med cruisekontrollen på – automatisk vil senke farten dersom avstanden til bilen foran blir for kort. Når avstanden øker igjen, vil bilen automatisk øke hastigheten.
Klimakontrollen er også bygget på det systemet som finnes i luksusbilen Phaeton. Nye Volkswagen Passat kan også leveres med innebygget Bluetooth håndfri mobiltelefon og 230 volt strømuttak for f. eks lading av bærbar PC.
Sjåføren og passasjerene kan også glede seg over et spesialdesignet 600 watt high-end stereoanlegg med ti høyttalere levert av anerkjente Dynaudio.
Utstyrt med Bi-Xenon adaptive frontlykter som styres elektronisk i forhold til hastighet og rattutslag, gjør sjåføren av nye Volkswagen Passat i stand til å lyse opp veibanen i bilens kjøreretning uavhengig av skarpe og svingete veier.
Baklyktene er i superrask LED-teknologi som lyser skarpere og tennes betydelig raskere enn tradisjonelle bremselys. Nye Volkswagen Passat er også utstyrt med ESP antispinn og antiskrenssystem, samt tilhengerstabilisator for biler som utstyres med tilhengerfeste.
Med unntak av bensinmotoren på 102 HK, er samtlige av motoralternativene på sjette generasjon Volkswagen Passat nye.
Med FSI direkte innsprøytingsteknologi leveres bensinmotorene med ytelser fra 115 HK til 3.2 liters V6 utgaven med 250 HK. TDI-motorene yter fra 105 HK til 170 HK.

Den nye Volkswagen Passat kommer til Norge i sedan-utgave i mars. Stasjonsvognutgaven Passat Variant (til høyre) lanseres til høsten.
Ifølge importør Harald A. Møller vil bilen koste fra ca. 300 000, det vil si rundt 350 000 med det mest nødvendige av ekstrautstyr.
Omtrent samtidig kommer den nye stasjonsvognutgaven av Audi A6, og denne vil koste ca. 200 000 mer.
Liker du denne saken?